Under 2000-talet rådde det en viss förvirring i modevärlden och man började istället att titta bakåt i tiden. Därför blev retro på modet och designers fokuserade på att imitera mer klassiska plagg, särskilt det mode som fanns på 50 och 60-talet blev nu modernt. Det blev också mer modernt att man skulle visa vilket klädmärke man hade för att på så sätt visa sin status. Ju dyrare desto bättre ofta. Dessutom blev det viktigt med accessoarer och modemagasinens makt växte.
Ett annat kännetecken för modet under 2000-talet var att män nu började bry sig väldigt mycket om sitt utseende och började klä sig mer feminint. Män började till exempel att använda sig av hudvårdsprodukter och man började i allmänhet som man att intressera sig mer om mode. Detta ledde så småningom till att uttrycket metrosexuell uppstod som innebär att man som man är väldigt fokuserad på sitt eget utseende, vilket traditionellt sett varit något som kvinnor ägnat sig åt. Modeföretag började att inrikta sig mer mot männen och det började tas fram sminkprodukter för män. Vissa mer konservativa män motsatte sig dock detta och kom att kallas för retrosexuella. Retrosexuell brukar användas som en motsats till just metrosexuell.