Det är inte bara de som är modeintresserade som känner igen märket Louis Vuitton. Louis Vuitton är ett anrikt modehus baserat, som så många andra modehus, i modevärldens huvudstad Paris. Vi ska här kort gå igenom företagets historia samt diskutera ett intressant konstverk gjort av Louis Vuittons produkter. Louis Vuitton är mest känt för sina lyxiga väskor som ofta ses som bland de finaste i branschen. Företaget grundades av Louis Vuitton så tidigt som 1854, och innan 1800-talet var slut skulle det ha växt till ett internationellt känt företag. Mellan 2006 och 2012 utnämndes Louis Vuitton till världens mest värdefulla lyxmärke, och idag har företaget runt 46 egna butiker, men deras produkter kan köpas i över 50 länder. 2012 noterade Louis Vuitton ett börsvärde på helt 25.9 miljarder amerikanska dollar. Med andra ord verkar inte detta gamla företag vara på väg att försvinna ännu, faktum är att det bara verkar gå uppåt. Vi ser ännu ut att ha många uppsättningar vackra väskor att se fram emot!
Louis Vuitton och konsten!
Ett känt modehus som Louis Vuitton är inte som vilket företag som helst. Kläderna de skapar utgör ett globalt ideal och om du arbetar som designer hos Louis Vuitton kommer du utan tvekan att sprida dina skapelser över världen. Det är därför inte förvånande att Louis Vuitton har kommit att bli en del av modern populärkultur. Utan stora och anrika modehus som Louis Vuitton kanske konsten aldrig hade nått kläderna. Men det finns alltid skäl till kritiska förhållningssätt. Nu har konstnären Ilma Gore konstruerat en fullt fungerande toalett, helt och hållet gjord på Louis Vuitton-väskor. Totalt användes 24 väskor som bara dem kostar ca. 125 000 kronor. I sin helhet har toaletten värderats till cirka 838 000 kronor! Ja, modern konst är inte billig! Men det är ett intressant verk då konstnären använt vad som är bland världens lyxigaste väskor till att bygga något så banalt och orent som en toalett. Modern konst har inte sällan levt på att “dra ner” lyxiga föremål eller dylikt till simpla och användbara saker, som toaletter.
Louis Vuitton i framtiden
Men vart är Louis Vuitton på väg? Som vi nämnt går det bra för företaget, och denna trend har vi ingen anledning att misstro riktigt än. Men vi lever i en tid där förändringar har blivit en del av vardagen, och smaker kan totalt förändras över bara några dagar. Men Louis Vuitton är inte ett företag som försöker hänge med i utvecklingen; Louis Vuitton är en av de som leder utvecklingen i sin bransch. Om de värnar om sin ‘avantgarde’ design, och fortsätter ständigt söka efter nästa stora transformation, kommer nog Louis Vuitton inte bara fortsätta sälja sin väskor över hela världen, utan även fortsätta leda modevärlden! Louis Vuitton har visat att en väska är mycket mer än bara en väska. Det kan vara ett storartat konstverk, och en symbol för människans kreativitet. samla lån och krediter hos Sambla så kanske du har råd med en Louis Vuitton-väska du med!