Modevisningar arrangeras runt om i hela välden och det kan vara av olika anledningar. Det är oftast en modedesigner som vill visa upp sin egen kollektion inför vår, sommar, höst eller vinter. Eller att en butik som säljer kläder av den senaste trenden vill visa upp vad de kan erbjuda sina kunder. Oavsett anledning till att ha en modevisning, finns det några aspekter som man bör tänka på lite extra, för att hela etablissemanget ska bli en succé. Här kommer några goda råd inför att anordna en modevisning.
Planera
En modevisning kräver massor av förberedelser och dessutom en detaljerad planering som följs till punkt och prickar. Har man aldrig arrangerat en visning tidigare, bör man rådfråga någon som har. Detta gör att arrangemanget har större chans att bli lyckat.
Plats
Det gäller att ta sig en ordentlig fundering på var visningen ska hållas. För det är viktigt att platsen är funktionell och har plats för runway, publiken och gott om plats bakom scenen. Lokalen bör också kunna förmedla en känsla av lyx och flärd eller vad man nu än vill inge för känsla via modevisningen. Några exempel är att för vackra och skira sommarkläder passar det bäst att vara utomhus. Men för plagg som är lite tyngre och rockiga passar en lagerlokal bättre, vilket innebär att platsen har en stor betydelse för om modevisningen ska blir lyckad eller inte.
Modeller
Inför valet av modeller går det bra att använda sig av människor som man redan känner och gärna skulle tänka visa upp modeplaggen. Annars kan kanske butikens egna personal gå på catwalken och visa upp vad som säljs i butiken. Allt hänger egentligen på vilken typ av mode som ska visas, för det kan vara så att man behöver barnmodeller för visning av barnmode och så vidare. Visserligen kan man anlita modellagenturer, men då gäller det att ha en budget som klarar av det.
Marknadsföring
Något som är A och O är att marknadsföra modevisningen på ett bra sätt. Därför bör man gå igenom på vilket sätt som blir bäst att göra PR för hela eventet. Är det via annonser på Shopello, lokaltidningen eller på nätet genom olika sociala medier. Det hänger lite på vilken budget man har att röra sig med.
Men det finns vissa saker som inte behöver kosta mycket och i vissa fall är helt gratis:
- Att använda sig av sitt nätverk, som är väldigt effektiv, genom de sociala medierna som man har tillgång till, vilket är både snabbt och billigt.
- Flygblad tillhör lite ”Old School” men är en enkel och smidig variant att sprida sitt budskap. Annars funkar det att sätta upp posters eller lägga ut buntar av flyers runt om i stadens affärer och butiker, samt andra inrättningar där mycket folk vistas.
Svårare än så behöver det inte vara!